Cumhuriyetimizin kurulduğu dönemde ülkemizde teknolojinin fiilen uygulanabileceği ciddi bir sanayi yoktu. Sadece imparatorluk döneminden kalma; Basit tekstil, deri, gıda ve toprak atölyelerinden, tütün şirketlerinden ve küçük topçu tesislerinden oluşan bir endüstri vardı. Özellikle Kurtuluş Savaşı sırasında askeri teçhizat, silah ve mühimmat temininde yaşanan büyük zorluklar ve erzak kaynaklarının tamamen dışa bağımlı olması, büyük önder ATATÜRK'ün Türk vatanı ve toprağıyla bağdaştıramadığı bir durumdu.Türk Tayyare ve Motor Anonim Şirketi (TOMTAŞ), Türkiye'nin ilk uçak fabrikası olup 6 Ekim 1926'da Kayseri'de açılmıştır. Dünyanın ilk metal gövdeli uçağın üreticisi Alman Junkers firması ile yapılan anlaşma sonucunda Türk Uçak ve Motor Anonim Şirketi (TOMTAŞ) kurulmuş, Junkers Kayseri'deki fabrikayı kurmuştur.
Junkers şirketi mali sıkıntıya düştüğü ve yükümlülüklerini yerine getiremediği için Türk hükümeti tarafından millileştirildi ve fabrika 1929 yılında Türk Tayyare Cemiyeti'ne devredildi.
Hisseleri Milli Savunma Bakanlığı'na devredilen fabrika, 1930 yılında Türk Tayyare Cemiyeti tarafından kurulmuş ve 1932 yılında “Kayseri Tayyare Fabrikası” adını almıştır. Devrin ardından uçaklar, ABD, Polonya, İngiltere ve Almanya gibi ülkelerdeki uçak üreticilerinden alınan lisanslarla Kayseri uçak fabrikasında üretildi.Bu fabrikada üretilen son uçak, 1941 yılında üretilen Miles Magister uçağıydı. Bu tarihten sonra Kayseri'de uçak üretimi yapılmadı. Kayseri Uçak Fabrikası'nda üretimin durmasının ardından 1950 yılında Türk Hava Kuvvetleri filosuna bakım hizmeti veren Kayseri Hava İkmal Bakım Merkezi yapılmıştır. KAYNAK: https://www.uted.org/turkiye-cumhuriyetinin-ilk-ucak-fabrikasi--tomtas
Junkers şirketi mali sıkıntıya düştüğü ve yükümlülüklerini yerine getiremediği için Türk hükümeti tarafından millileştirildi ve fabrika 1929 yılında Türk Tayyare Cemiyeti'ne devredildi.
Hisseleri Milli Savunma Bakanlığı'na devredilen fabrika, 1930 yılında Türk Tayyare Cemiyeti tarafından kurulmuş ve 1932 yılında “Kayseri Tayyare Fabrikası” adını almıştır. Devrin ardından uçaklar, ABD, Polonya, İngiltere ve Almanya gibi ülkelerdeki uçak üreticilerinden alınan lisanslarla Kayseri uçak fabrikasında üretildi.Bu fabrikada üretilen son uçak, 1941 yılında üretilen Miles Magister uçağıydı. Bu tarihten sonra Kayseri'de uçak üretimi yapılmadı. Kayseri Uçak Fabrikası'nda üretimin durmasının ardından 1950 yılında Türk Hava Kuvvetleri filosuna bakım hizmeti veren Kayseri Hava İkmal Bakım Merkezi yapılmıştır. KAYNAK: https://www.uted.org/turkiye-cumhuriyetinin-ilk-ucak-fabrikasi--tomtas